Як Toyota навчила світ ефективному виробництву
0

Toyota стала першим виробником у світі, чий річний обсяг виробництва перевищив 10 мільйонів автомобілів.

Toyota Corolla – японський автомобіль, який представляє середній клас – є найпопулярнішим автомобілем всіх часів і народів, і щороку займає перше місце серед світових бестселерів.

  1. Найбільшим джерелом натхнення для Ейдзі Тойоди виявився супермаркет
  2. Сьогодні Toyota виробила в цілому більше 250 мільйонів автомобілів
  3. Виробнича система Toyota змінила весь світ                                                                                                                                                                                            То ж, як Toyota навчила світ ефективному виробництву?

Джерелом успіху стала система, відома сьогодні як конвеєр виробництва, що прийнятий багатьма компаніями по всьому світу, і має основне завдання – виробляти продукцію швидше, дешевше і якісніше. Саме він стоїть в основі успіху японської марки. Він дозволяє виробляти автомобілі настільки масштабно і надає їм відому якість, яка виражається в дуже популярній серед водіїв, надійності.

Ось, як Toyota змінила спосіб, яким організовується сучасне виробництво.

Інновації за потребою

На початку XX століття засновник Toyota, Сакічі Тойода, відкрив фірму, що виготовляла механічні ткацькі верстати. Його син, Кіічіро Тойода, запустив в 1937 році підприємство, що виробляло автомобілі. Компанії з самого початку довелося мати справу з обмеженими ресурсами. Друга світова війна завдала величезний дефіцит у поставках сировини, а сама Японія, зрештою, опинилася в дуже важкому економічному стані. Ситуація була настільки складна, що в якийсь момент в пікапі Toyota Модель K почали встановлювати тільки одну передню фару, і гальма встановлювалися тільки на передній осі.

Ідея з супермаркету

При таких обмежених ресурсах, японські компанії повинні були бути творчими, щоб мати можливість конкурувати на ринку. Переломний момент для виробничої системи Toyota стався на початку 50-х років. Тоді двоюрідний брат Кіічіро, Ейдзі Тойода, разом з досвідченим інженером компанії, Таїті Оно, поїхали в США. Там вони відвідали завод Ford River Rouge, штат Мічиган, і були під враженням від масштабу його діяльності. Вони знали, що в економічно зруйнованій Японії немає умов, щоб побудувати таку систему. На заводі Форда в складах створювалися запаси на місяці, що японці не могли собі дозволити.

Найбільшим джерелом натхнення для Ейдзі Тойоди виявився супермаркет. На його батьківщині ще не було магазинів самообслуговування. Японський підприємець звернув увагу, що клієнти можуть взяти з полиці саме те, чого вони хочуть і коли хочуть. Тоді він вирішив будувати свою виробничу лінію за аналогічним принципом. В результаті виготовлялося стільки частин, скільки було потрібно в даний момент. Так була сформована система “just-in-time”.

Виробництво невеликих партій деталей дозволило компанії працювати при обмеженому бюджеті та усунуло витрату ресурсів, з якою зіштовхнулася система Форда. З організаційного боку, виробництво на заводах Toyota засноване на методі Канбан-планування з використанням форм. Така система дозволила краще контролювати елементи, які були тільки що виготовлені, перебували на полицях або були отримані через виробничу лінію. Toyota використовує цю систему і сьогодні, а форми замінені штрих-кодами. Цей метод вимагає дуже великої дисципліни з боку всієї екосистеми виробництва, в тому числі і підприємств-постачальників. Хоча і не скрізь за межами Японії систему можна ввести без ризику простоїв. Вона дозволила концерну Toyota збільшити виробництво на вражаючі 30%.

Кожен несе відповідальність

Власник Toyota зазначив також, що в американських автомобільних компаніях все ще існували ранні рішення Генрі Форда. Співробітники підтримували максимальний рівень виробництва, намагаючись отримати максимальну продуктивність, але потім доведеться ремонтувати несправні автомобілі. На думку Тойоди, це викликало дуже багато проблем і не було заохоченням співробітникам для точної роботи. Тому, на заводах Toyota, на кожному робочому місці знаходиться перемикач, на якому співробітник міг зупинити роботу цілої складальної лінії, якщо виявив якісь проблеми. Тоді вся команда збиралася і працювала над її вирішенням. Систему зробили так, що кількість бракованої продукції і виробничих помилок різко скоротилася.

Виробнича система Тойоди дозволила побудувати бренд, відомий виробництвом надійних і недорогих автомобілів. Одночасно Toyota спеціалізувалася на запаморочливій швидкості виробництва. У 1962 році на заводі компанії вийшов мільйонний автомобіль. У 1972 році їх число перевищило 10 мільйонів.

На підприємствах компанії, новий автомобіль сходив з виробничої лінії за 1,6 людино-годин. Для порівняння: середній показник для США становив 3,8 людино-годин, для Швеції 4,7 людино-годин, а в Німеччині 2,7 людино-годин. Коли паливна криза викликала зростання цін на заправках, дешеві в експлуатації японські автомобілі стали більш привабливими для водіїв в США. Тойота вигравала у американських автомобілів з потужними двигунами, які поглинали величезну кількість палива.

Toyota – глобальна модель управління

Сьогодні Toyota виробила в цілому більше 250 мільйонів автомобілів. Протягом багатьох років інші виробники звертаються до неї за знаннями про “lean management” – поєднання високого рівня майстерності, з масовим виробництвом, при уникненні втрат ресурсів і постійного вдосконаленням. У списку підприємств, що вивчають досвід Toyota ми знайдемо компанії з різних галузей, наприклад, Boeing, Intel, Pixar, IBM або Porsche. Канадські лікарні застосували правила розроблені японською маркою, щоб скоротити час очікування в прийомному відділенні. Виробнича система Тойоди і ощадливе управління дублюється в університетах усього світу, а Toyota веде спеціальний фонд, завданням якого є популяризація навичок ефективного управління у державних установах, неурядових організаціях або невеликих підприємствах.

Виробнича система Toyota змінила весь світ. Не тільки підхід до виробництва автомобілів, але і для виробництва багатьох інших предметів, і навіть для організації повсякденної роботи у різних професіях.

Наш канал в Telegram та сторінки на Facebook, Instagram та Twitter - це зручний спосіб відстежувати нові матеріали на сайті. З картинками, розширеними описами і без реклами.

Повну екологічність електрокарів поставили під сумнів

В минуле

На продаж виставили Ferrari Uovo – авто в одному екземплярі за 5,5 млн доларів

В майбутнє

Також буде цікаво